Jäsenelle

Saako osa-aikaisella hoitovapaalla oleva kesäkuun kertapalkkion?

Olen osa-aikaisella hoitovapaalla. Saanko kesäkuun lopussa maksettavan julkisen sektorin kertapalkkion?

Kysymykseen vastaa edunvalvontapäällikkö Riikka Rapinoja.

Kyllä saat. 467 euron kertapalkkio maksetaan sinulle kokonaisena.

Vaikka olet osittaisella hoitovapaalla ja työaikasi on sen vuoksi ollut 31.5.2023 alempi kuin 100 prosenttia, kertapalkkio maksetaan silti täyden työajan mukaan. Palkkio maksetaan sen työaikaprosentin mukaan, joka työntekijällä on taustalla voimassa.

Yleensä työsopimuksessa on sovittu täysi työaika eli 100 prosenttia.

Myös kokoaikaisella perhevapaalla (hoitovapaa, synnytysvapaa, vanhempainvapaa) olevan kertapalkkio maksetaan taustalla olevan työsopimuksen työajan mukaan.

Sama periaate pätee KVTES:n varhaiskasvatuksen henkilöstölle maksettavaan 120 euron kertapalkkioon.

Taustalla on tasa-arvovaltuutetun 2018 ratkaisu. Sen mukaan vuonna 2019 maksettu kertapalkkio piti maksaa kokonaisena myös perhevapaalla oleville.

Palkansaajajärjestöt ja KT päätyivät 2019 tasa-arvovaltuutetun näkemyksen jälkeen yhteiseen tulkintaan kertapalkkion maksusta.

Kertapalkkio maksetaan sote-sopimuksen ja KVTESin henkilöstölle 30.6.2023. Palkkio maksetaan niille työntekijöille/viranhaltijoille, joiden yhdenjaksoinen työ- tai virkasuhde on alkanut viimeistään 2.5.2023 ja on voimassa 31.5.2023.

Lisäys 28.6.: Kunta- ja hyvinvointialuetyönantajat KT:n kanta on se, että osa-aikaisella hoitovapaalla olevalle kertapalkkio maksetaan suhteessa osa-aikaprosenttiin. Tehy selvittää työnantajaliiton kanssa asiaa, ja siihen palataan lomien jälkeen.

Pohteen alueen järjestelyerät neuvoteltu / tiedote 29.6.2023

Pohteen alueen Tehyn ammattiosastojen puheenjohtajakokous hyväksyi 1.6.2023 maksuun tulevan järjestelyerän neuvottelutuloksen tällä viikolla. Tehy neuvotteli SOTE-sopimuksen ja HYVTES:n osalta järjestelyerien jaosta.

SOTE-sopimuksen järjestelyerä kohdentui vain SOTE-sopimuksen piirissä oleville työntekijöille. Henkilökohtaisiin lisiin ei kummastakaan sopimuksesta sovittu jaettavan tällä kerralla. SOTE-sopimuksen palkkaohjelma on viisivuotinen. Se pitää sisällään yleiskorotuksia ja erilaisia järjestelyeriä. Seuraava järjestelyerä on jaossa helmikuussa 2024. Kaikki saivat 1.6.2023 alkaen 2.35 % yleiskorotusta tehtäväkohtaiseen palkkaansa. Tuolla korotuksella oli myös vaikutusta henkilökohtaiseenlisään ja työkokemuslisään. Tuossa kesäkuun yleiskorotuksessa oli 2.2 % sopimuksen mukaista yleiskorotusta ja neuvottelujen aikana sovittiin, että jaossa olleesta järjestelyerästä jaetaan 0.15% kaikille myös yleiskorotuksena ja se saatiin maksuun jo kesäkuun palkkoihin.

Uusia palkkoja maksetaan takautuvasti kesän ja elokuun aikana. Lomarahakorjaukset tulevat sitten näiden jälkeen. Virheitä palkkavienneissä voi tulla ja niitä sitten korjataan. Maksupäivät ja kuukaudet voivat vaihdella eri henkilöillä ja samankin yksikön sisällä henkilöiden kesken.

Tarkemmat tiedot palkkaryhmistä ja korotuksista:

Kenelle kesäkuun kertapalkkio maksetaan?

En ole juuri nyt työssä, mutta työsuhde on voimassa. Saanko kesäkuun lopussa julkisella sektorilla maksettavan kertapalkkion?

Kysymykseen vastaa edunvalvontapäällikkö Riikka Rapinoja.

Sote-sopimuksen ja KVTESin henkilöstölle maksetaan 30.6.2023 kertapalkkio, joka on 467 euroa.

Kertaerä maksetaan työntekijöille/viranhaltijoille, joiden yhdenjaksoinen työ- tai virkasuhde on alkanut viimeistään 2.5.2023 ja on voimassa 31.5.2023.

Osa-aikaiselle työntekijälle palkkio maksetaan osa-aikaisuuden suhteessa. Osa-aikaprosenttina käytetään 31.5.2023 voimassa olevaa osa-aikaprosenttia.

Kertapalkkio maksetaan myös palkattomalla vapaalla oleville, sairauslomalla oleville ja perhevapaalla oleville, jos työsuhde on voimassa 2.5.2023–31.5.2023.

Kertapalkkio maksetaan, vaikka työsuhde olisi päättynyt ennen palkkion maksupäivää, jos työsuhde on ollut voimassa 2.5.2023–31.5.2023.

Jos sairasloma-ajan palkkaa maksetaan 2/3 palkan mukaan, kertapalkkio maksetaan kokoaikaisen palkan mukaan silloin, kun taustalla on työsopimus kokoaikatyöhön.

Osa-aikaisella tai kokoaikaisella perhevapaalla olevat saavat erän kokonaisuudessaan.

Kuuluaksesi Tehyyn, sinun pitää liittyä ammattiosastoon!

Täytä Tehyn sivuilla sähköinen liittymiskaavake. Kaavakkeen tulostamisen jälkeen paina lähetä-painiketta, tieto jäsenhakemuksesta lähtee Tehyyn. Tulosta perintäsopimus alareunan painikkeesta ja lähetä kaavake palkkatoimistoon. Palkkatoimisto lähettää kaavakkeen jäsensihteerille. Täytettyäsi Tehyn jäsenhakemuslomakkeen Tehyn kotisivuilla ja sen saavuttua palkkahallinnosta jäsensihteerillemme, sinut hyväksytään jäseneksi ammattiosaston hallituksen kokouksessa.

Jos olet jo jäsen, mutta vaihdat ammattiosastoa, sinun tulee tulostaa täältä liittymislomake, täyttää se ja lähettää ohjeen mukaan Tehyyn.

Tehyn jäsenyydestä löydät lisää tietoa Tehyn kotisivuilta http://www.tehy.fi. Kohdassa omat jäsentietosi voit myös tarkistaa ja muuttaa tietojasi jäsenrekisterissä. Muista pitää ne ajan tasalla! Kun esimerkiksi osoitteesi muuttuu, jäät tilapäisesti pois työstä (opiskelu, äitiysloma, työttömyys) tai nimikkeesi muuttuu, päivitäthän tietosi.

Palatessasi takaisin töihin pidemmän poissaolon jälkeen, tarkista jäsenmaksujen perintäsopimuksen voimassaolo palkanlaskijaltasi.

Jäsenmaksu on 1,1% kokonaisansioista ja se sisältää työttömyyskassan jäsenmaksun. Tehyn jäsenenä sinulla on työtehtävissäsi tarvitsemat vakuutukset hoidettu ja saat lainopillista apua liitosta tarvittaessa.

Muutokset yhteystiedoissa:

Tehyn jäsensivuilla kohdassa "Omat tiedot" pääset päivittämään yhteystietosi (osoite, sähköpostiosoite ja puhelinnumero) ajantasalle.
Tilapäiset työstä poissaolot:

Esim. äitiysloma, hoitovapaa, varusmiespalvelu, opiskelu, palkaton vapaa yms. ilmoitetaan Tehy-lehdessä olevalla lomakkeella tai jäsenasioiden palvelunumeroon 09 5422 7200

Eläkkeelle jäädessä:

Jäsenyyttä voi jatkaa seniorijäsenenä joka on eläkeläiselle maksuton. Kaikki jäsenedut (kalenteri, lehti, vakuutukset, jäsenedut jne.) säilyvät. Muutoksesta ilmoitetaan suoraan Tehyn jäsenrekisteriin numeroon 09 5422 7200 tai sähköpostitse tehy.jasenrekisteri@tehy.fi. Lisätietoja jäsenasioista sähköpostitse ammattiosaston jäsensihteeriltä. Tätä seniorijäsenyyttä ei voi aktivoida jälkikäteen!

Edunvalvontasi kannalta on ensiarvoisen tärkeää, että jäsentietosi ovat ajan tasalla!